به دنبال فراگیری این پنج مهارت باشید تا یک توسعه دهنده وب 3 شوید.

شکی نیست که Web3، تجلی جدید کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، اثری محو نشدنی در کسب و کارهای اینترنتی بر جای خواهد گذاشت. همانطور که می دانیم، بلاک چین ها مشخصه های ارزهای دیجیتال هستند و Web3 محصول هر دو است. توسعه دهندگان Web3 برنامه هایی را ایجاد می کنند که به یک سرور ابری تکی نمی کنند، بلکه آنها را در یک شبکه غیرمتمرکز P2P یا زنجیره بلوکی که به صورت مرکزی کنترل نمی شود، توزیع می کنند.

من مطمئن هستم که جای تعجب نخواهد بود که Web3 به دلیل تمرکز بر حریم خصوصی و مالکیت بسیار محبوب شود. در نتیجه، این مقاله مهارت هایی را که برای یادگیری در مورد Web3 نیاز دارید، مورد بحث قرار می دهد.

1- بلاکچین(Blockchain):

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب 3، ابتدا باید بلاک چین را بشناسید. به یاد داشته باشید که این مهم ترین مرحله است. با بلاک چین می توانید به راحتی قراردادهای هوشمند را تحلیل و بهینه کنید. برای کسانی که نمی دانند بلاک چین چیست، این یک دفتر کل مشترک و غیرقابل تغییر است که در شبکه های تجاری برای ثبت تراکنش ها و ردیابی دارایی ها استفاده می شود. یک دارایی مشهود (مانند خانه، ماشین، پول نقد، زمین) یا دارایی نامشهود مانند مالکیت معنوی (مانند حق ثبت اختراع، حق چاپ، نام تجاری) قابل مشاهده است. داده ها در بلوک ها ذخیره می شوند، بنابراین بلاک چین نامیده می شود.

2 - مبانی اتریوم(Etherium):

درست مانند بلاک چین، اصول اولیه اتریوم نیز برای یادگیری Web3 مهم است. اساسا، اتریوم یک بلاک چین است که برای پردازش قراردادهای هوشمند استفاده می شود. در میان محبوب ترین بلاک چین ها برای ایجاد قراردادهای هوشمند در سال 2022، اتریوم با اختلاف زیاد اولین است و  از Solidity به عنوان زبان برنامه نویسی خود برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می کند.

3 - برنامه های کاربردی غیرمتمرکز(DAPP):

DApps یا برنامه های غیرمتمرکز برنامه هایی هستند که در بالای بلاک چین ساخته شده اند. فناوری های اصلی مورد استفاده در DApps عبارتند از:

  •  فرانت اند :فریمورک های جاوا اسکریپت مانند React,Vue و...
  • بک اند:اتریوم و سالیدیتی ، یا Rust  و سولانا

DApp ها در مواردی مانند نگهداری سوابق ، اجاره دارایی و سیستم پرداخت استفاده می شوند. اجازه دهید هر نقطه را با کمی جزئیات مرور کنیم. اول، بیایید در مورد اجاره دارایی صحبت کنیم. خیلی به اعتماد خریدار برای پرداخت به موقع یا نگه داشتن پول نزد شخص ثالث هنگام خرید یا فروش خانه بستگی دارد. با این حال، اگر خریدار پرداخت نکند، یا شخص ثالث با پول فرار کند، چه؟ DApp ها راه حلی برای این مشکل هستند. امکان انتقال امن پول با استفاده از DApps وجود دارد.

دوم، اجازه دهید در مورد نگهداری سوابق صحبت کنیم. پس از اضافه شدن چیزی به بلاک چین، ویرایش یا حذف آن غیرممکن است. در نتیجه، DApp ها هنگام پیگیری سوابق خانه، سوابق پزشکی و غیره مفید هستند.

در نهایت، بیایید در مورد پرداخت ها صحبت کنیم. انتقال ارزش با استفاده از ارز دیجیتال به راحتی و ایمن امکان پذیر است.

4 - قراردادهای هوشمند(Smart contract):

وقتی صحبت از قراردادهای هوشمند می شود، یعنی کدهای تغییرناپذیر در بلاک چین که قراردادها را اجرا می کنند. اینها شبیه به کلاس‌های جاوا اسکریپت هستند و DApps به آنها متکی هستند. بنابراین، یادگیری نحوه ایجاد قراردادهای هوشمند به اندازه درک مفهوم مهم است. از این رو، Solidity در اینجا نقش کلیدی ایفا می کند. این یک زبان برنامه نویسی شی گرا و سطح بالا است که در درجه اول برای ساخت قراردادهای هوشمند طراحی شده است.

5 - ملزومات و تکنولوژی های توسعه فرانت اند وب:

اگرچه DAppها از فناوری بلاک چین برای باطن خود استفاده می کنند، ظاهر آنها در جاوا اسکریپت است. موارد زیر مواردی است که باید بدانید:

  • آشنایی با مفهاهیم و تگ های Html
  • مبانی CSS  همچون Grid ,Flex و ...
  • برنامه نویسی جاوا اسکریپت و مفاهیم آن همچون function ,Class  و غیره
  • یکی از فریمورک های جاوااسکریپت مانند Vue ,React و ...
  • برای تسریع در طراحی به صورت اختیاری میتوانید یکی از فریمورک های CSS مانند Bootstrap , Tailwind و ... را نیز یادبگیرید

تمام چیزی که نیاز دارید همین است! امیدوارم از این مقاله در وب 3 لذت برده باشید. اگر مشتاق یادگیری Web3 هستید، این 5 مهارت را دنبال کنید. با مقدار مناسب وقت گذاشتن برای یادگیری ، شما در کمترین زمان به تسلط خواهید رسید!

 

منبع : medium.com