ساختار JSON فراداده ERC721 برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در ابتدا برای ایجاد پل ارتباطی آیتم‌های واقعیت مجازی (VR) با مبادلات مبتنی بر بلاک چین طراحی شد.

با حرکت محیط‌های VR به سمت کسب درآمد در بازی، آیتم‌های مجازی منحصربه‌فرد با ارزش درون بازی به طور ایده‌آل با توکن‌های منحصربه‌فرد (یعنی غیرقابل تعویض) جفت می‌شوند. مورد مجازی فقط توسط مالک فعلی NFT در واقعیت مجازی یا متاورسی که برای آن طراحی شده است قابل استفاده است. برای پشتیبانی از تکامل بازی و مدل‌های توسعه مستمر، هیچ داده‌ای از آیتم‌های مجازی فراتر از شناسه آیتم و شناسه منبع جهانی (URI) که NFT را به دنیای آنلاین VR متصل می‌کند، ذخیره یا محافظت نشده است. این URI برای ارجاع به یک فایل فراداده JSON تعریف شده است که خود دارای «نام»، «توضیح»، «تصویر» و «ویژگی‌ها» در صورت نیاز برای نمایش آیتم مجازی در خارج از واقعیت مجازی یا متاورس آن‌ها است.

سازنده بازی کنترل کاملی را برای تغییر تصویر، ویژگی‌ها و رفتار الگوریتمی زیربنایی یک آیتم بازی حفظ می‌کند. به عنوان مثال، یک NFT که یک شمشیر باستانی منحصر به فرد را نشان می دهد، می تواند پس از به روز رسانی به یک گاوآهن منحصر به فرد تبدیل شود. از نظر فنی، همه چیز در مورد آیتم مجازی با NFT مبتنی بر متافایل قابل تغییر است، به جز شناسه توکن. این به این دلیل است که NFT (web3) فقط یک URI به فایل فراداده (.json) (web2) دارد. این فایل پیکربندی فراداده است که تصویر و ویژگی‌های مورد را واقعاً تعریف می‌کند - و این فایل ابرداده را می‌توان در هر زمان توسط هر کسی که فایل را میزبانی می‌کند (یعنی شرکت سازنده VR/metaverse) تغییر داد. از آنجایی که سازندگان بازی میزبان ابرداده NFT بودند، همه خوشحال بودند. موتور بازی/هنر/رندر می‌تواند بهبود یابد، و سازندگان علاقه خاصی به حفظ یکپارچگی آیتم‌های بازی NFT و در نتیجه حفظ ارزش دنیای واقعی NFT داشتند.

در این مرحله بود که صنعت به سمت سوررئال چرخید. هنرمندان و فرصت‌طلبان خارج از محیط واقعیت مجازی ترس از دست دادن لحظه‌ای داشتند، و چه درک نادرست از فناوری داشته باشند یا نه، شروع به انتشار NFT‌های هنری مستقلی کردند که بخشی از هیچ محیط واقعیت مجازی (یعنی VR یا متاورس) نبودند. این NFTها به گونه ای طراحی شده بودند که در مبادلات شخص ثالث (OpenSea، Rarible، و غیره) قابل مبادله باشند و شامل تصوراتی از مالکیت (یا نه) اثر هنری (تصاویر / بافت ها / الگوها) می شدند. با این حال، تصاویر باید عمومی می‌بودند یا NFT نمی‌توانست در این مبادلات عمومی نمایش داده شود. برای نشان دادن قانونی مالکیت هنری مستقل، نیاز است که NFT متفاوت از یک آیتم منحصر به فرد بازی VR طراحی شود.

سازندگان NFT های هنر دیجیتال که مستقل از هر دنیای مجازی وجود دارند، باید گزینه های ذخیره سازی و ارجاع به ابرداده ها و فایل های تصویری را به دقت در نظر بگیرند. برای درک بهتر مشکلات، اجازه دهید سه (3) قسمت متحرک یک NFT ابرداده را مرور کنیم - زنجیره NFT، فایل ابرداده و فایل تصویر. هنگامی که ضرب شد، شناسه رمز NFT و URI فراداده به طور تغییرناپذیر در زنجیره ذخیره می شوند. فایل پیکربندی metadata.json شامل جفت نام/مقدار قسمت نهایی یک NFT، URI «تصویر» است. به عبارت دیگر، یک web3 NFT حاوی یک پیوند web2 به یک فایل پیکربندی است که حاوی پیوند web2 دیگری به یک فایل تصویری است که توسط صرافی ها نمایش داده می شود.

برای بررسی یک مثال، بیشتر بینندگان/صرافی های NFT ابتدا نام رمز قرارداد هوشمند و شناسه های رمز را می خوانند. سپس برای هر شناسه توکن، tokenURI() از زنجیره بلوکی خوانده می‌شود و با این URI، بیننده NFT یک اتصال HTTPS را برای خواندن/تجزیه فایل پیکربندی مورد انتظار .json باز می‌کند. این فایل حاوی لیستی از جفت‌های نام/مقدار است که یکی از آنها «تصویر» با مقدار یک URI دیگر است. اگر فایل URI و json. معتبر باشند و جفت مقدار «تصویر» پیدا شود، نمایشگر NFT اتصال HTTPS دیگری را برای دانلود فایل تصویری باز می کند. سپس بینندگان NFT معمولاً تصویر را در یک پایگاه داده/ابر بایگانی می‌کنند تا در حافظه پنهان ذخیره شوند و به سایر بینندگان NFT در سراسر جهان ارائه شوند. آنچه برای NFT های هنری مستقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است نحوه استفاده از URI و ذخیره سازی تصویر برای منشأ و طول عمر است.

IPFS معمولاً برای ذخیره سازی دائمی استفاده می شود و می تواند به ایجاد منشأ هنری برای NFT های هنری مستقل کمک کند. هش یک طرفه منحصر به فرد، مدرک قانونی در اختیار داشتن یک فایل یا سند است که در این سند به عنوان هش اثبات وجود (PoE) تعریف شده است. IPFS یک هش یک طرفه از هر تکه داده فایل را ذخیره می کند که در یک رکورد تراکنش روی زنجیره ثبت شده و دارای مهر زمانی است. اولین تراکنش بلاک چین از وجود یک فایل، زمان اولین مالکیت را ثابت می کند و می تواند برای نشان دادن منشأ هنری (یعنی خالق اصلی) حیاتی باشد.

IPFS تاریخ و منشأ ایجاد کننده تغییرناپذیر را ارائه می دهد، اما یک مشکل وجود دارد. منشأ مالکیت آثار هنری توسط IPFS تضمین نشده است، به خصوص اگر تراکنش ها مستقیماً توسط آدرس کیف پول سازنده امضا نشده باشند، و همان کیف پول برای ضرب NFT استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر هنرمند از ابزار یا خدمات ضبط روی زنجیره شخص ثالث برای استخراج IPFS و/یا NFT استفاده کند، منشأ از نظر رمزنگاری از تراکنش‌های زنجیره‌ای کسر نمی‌شود، اما همچنان به اسناد تکمیلی نیاز دارد.

یکی دیگر از چالش های IPFS این است که تابع NFT tokenURI() به یک ارائه دهنده نقطه پایانی web2 (HTTP به IPFS) مانند Infura نیاز دارد. اگر ارائه دهنده IPFS نقطه پایانی web2 (URI) مشکلات پهنای باند داشته باشد یا شرایط استفاده از آنها را تغییر دهد، NFT ممکن است دیگر به طور قابل اعتمادی در کیف پول یا صرافی ها نمایش داده نشود. به این ترتیب، یک NFT هنری قابل تبادل عمومی، مستقل از هر متاورس، دارای محدودیت‌های فنی است که طول عمر NFT را محدود می‌کند. این به این دلیل است که سازنده (یعنی NFT minter) نقطه پایانی غیرقابل تغییر (web2 URI) را تعریف می کند که همه صاحبان بعدی باید به آن وابسته باشند.

بیایید سعی کنیم بهتر بفهمیم ریشه مشکل چیست. به‌طور پیش‌فرض، پیاده‌سازی استاندارد صنعتی OpenZeppelin از ابرداده ERC721، URI توکن را غیرقابل تغییر تعریف می‌کند (یعنی در هنگام ضرب کردن تعریف شده و سپس غیرقابل تغییر). اگر این پیوند web2 از کار بیفتد، NFT دیگر به درستی بارگیری/نمایش نخواهد شد. حتی اگر فایل‌ها هنوز در جایی آنلاین (IPFS) در دسترس باشند، اگر ()tokenURI غیرقابل تغییر باشد و دسترسی به پیوند حاصل از بین برود، NFT دیگر هرگز به درستی نمایش داده نمی‌شود.

برای حل این مشکلات می توان از اکوسیستم Immutable برای ضرب NFT های هنری مستقل استفاده کرد که هش PoE اثر هنری منحصر به فرد را در حین ضرب (نوشتن یک بار) در NFT ذخیره می کند. این منشأ هنری خارج از IPFS را ایجاد و حفظ می‌کند، و همچنین قابلیت‌های تشخیص تقلب و جستجوی معکوس (توسط تصویر) را معرفی می‌کند. در حالی که NFT یک پیوند وب 3 به وب 2 است، جستجوی معکوس یک پیوند وب2 به وب3 را برای اثبات منشأ هنری اضافه می کند. با تعبیه ریشه منشأ در NFT، ارزش را برای صاحبان آینده باز می کند، زیرا ()tokenURI دیگر نیازی به تغییر ناپذیری برای جلوگیری از تقلب ندارد.

اجازه دهید عمیق تر بررسی کنیم و این را با جزئیات بیشتر توضیح دهیم. هش اثبات وجود (PoE) یک محاسبات یک طرفه منحصر به فرد است که بر اساس داده های فایل برای تأیید و اثبات وجود یک فایل خاص استفاده می شود. فقط همان داده ها، به همان ترتیب، می توانند همان هش را محاسبه کنند (یعنی فایل بدون تغییر است). هنگامی که یک هنرمند هش PoE را روی زنجیره ضبط می‌کند، منشأ اصلی را برای ایجاد دیجیتالی خود (زمان بلاک چین و مالکیت تراکنش امضا شده) تعیین می‌کند. این منشأ مالکیت برای اثبات اینکه تصویر هنری ابتدا در اختیار هنرمند بوده (یعنی خلقت او بوده است) مطلوب است.

PoE اثر هنری با NFT در حین ضرب کردن ضبط می شود و پس از آن غیر قابل تغییر است. اگر هش PoE با فایل "تصویر" مطابقت داشته باشد، بدون در نظر گرفتن URI فراداده یا URI تصویر، اثر هنری دیجیتال منحصر به فرد معتبر است. با منشأ خارج از IPFS، URI ابرداده می‌تواند قابل تغییر باشد و از هر ارائه‌دهنده ابر یا میزبانی بدون از دست دادن منشأ رمزنگاری استفاده کند. همچنین، اگر کل تصویر در یک هش PoE گرفته شود (به‌جای بازسازی از تکه‌ها در IPFS)، این هش می‌تواند توسط اشخاص ثالث (صرافی‌های باز و غیره) برای شناسایی و تأیید صحت تصویر به‌طور منحصربه‌فرد استفاده شود. NFT نشان دهنده. با استفاده از کاربرانی که می‌توانند NFT را از منشأ خود فایل تصویری جستجو کنند (هش SHA256)، اقلام تقلبی به راحتی شناسایی می‌شوند و با نشان دادن اصالت به مصرف‌کنندگان، تقلب را کاهش می‌دهند.

با PoE خارج از IPFS، URL های تصویر میزبان ابری را می توان به صورت پویا تغییر داد، زیرا گزینه های میزبانی فایل در آینده شکل می گیرند. در تمام این مدت، منشأ کار اصلی هنرمندان به طور ثابت در هش PoE NFT در زمان ضرب ثبت می‌شود. با هش یک طرفه که به طور منحصربه‌فرد اثر هنری دیجیتال (یعنی فایل تصویر) را شناسایی می‌کند، فایل فراداده .json و مکان ذخیره‌سازی تصویر را می‌توان به دلخواه مالکان فعلی و آینده تغییر داد. تا زمانی که URI فراداده به یک فایل تصویری با همان هش یک طرفه منحصر به فرد ذخیره شده در NFT اشاره می کند، تصویر، منشأ و در نتیجه مالکیت هنری توسط اشخاص ثالث قابل اثبات است.

اکنون دارندگان NFT واقعاً آزادند که از هر ذخیره‌سازی خصوصی یا ارائه‌دهنده ابری در هر زمانی در طول مالکیت استفاده کنند، نه اینکه فقط توسط سازنده در حین استخراج تعریف شده باشد. حراج و مبادله پس از ایجاد و فهرست بندی مجدد همه ممکن است تنظیمات حریم خصوصی متفاوتی داشته باشند. PoE روی زنجیره برای هنر NFT ها، مالک توکن را قادر می سازد تا با خیال راحت setTokenURI() را فراخوانی کند تا مکان فایل فراداده NFT را تغییر دهد. صاحبان NFT می توانند آثار هنری دیجیتال خود را به صورت خصوصی یا به یک ارائه دهنده میزبانی مورد علاقه خود ببرند. با حفظ منشأ و امکان عمومی کردن مجدد NFT قبل از فروش/حراج در دوره های بعدی.

اساساً یک کار مثبت این است که به جای تکیه بر IPFS برای NFT های هنری مستقل، منشأ روی زنجیره(on chain) را در خود NFT ردیابی کنیم.

این به URI های پویا اجازه می دهد تا از قفل کردن نقاط پایانی web2 (فراداده و فایل تصویر) یک NFT جلوگیری کنند.

در حالی که از مزایای IPFS جلوگیری یا نفی نمی کنیم، اگر PoE در خود NFT ایجاد شود، IPFS به یک گزینه تبدیل می شود و نه یک ضرورت. و از انحصار ارائه دهندگان نقطه پایانی IPFS ، از جمله شرایط مجوز که به آنها اجازه می دهد شرایط را در هر زمان تغییر دهند - NFT و تصاویر شما تحت شرایط آنها قابل دسترسی هستند ،جلوگیری میشود.

قراردادهای هوشمند از هنرمندان می‌خواهد که هر NFT Creator را با یک هش PoE منحصربه‌فرد ایجاد کنند و یک setTokenURI قابل ویرایش توسط مالک را فراخوانی نمایند. هنرمندان مستقل اکنون می‌توانند NFT‌های ممتازی را که قابل مدیریت هستند و دارای منشأ هنری هستند، تولید کنند. NFT ها یک پیوند یک طرفه از web3 به web2 هستند – افزودن یک هش PoE یک پیوند را در جهت دیگر اضافه می کند، از web2 به web3 اثبات اصالت و منشأ سازنده. به طور خلاصه، انعطاف پذیری نقاط پایانی web2 تعریف شده توسط مالک را می توان با اطمینان از منشأ اثر هنری اصلی در خود NFT باز کرد.

همراه با NFT های ImmutableSoft که با الزامات انتقال قرارداد ریکاردی ساخته شده اند، می توان یک NFT برای نمایندگی قانونی هر دارایی ایجاد کرد. بیشتر دارایی‌های دارای عنوان فقط با کسانی قابل انتقال/مبادله هستند که اسناد آن را تکمیل کرده‌اند و توسط ناشر NFT یا واسطه شخص ثالث تأیید شده‌اند. هر یک از پیوندهای بالا را دنبال کنید تا بیاموزید چگونه می توانید از راه حل های قرارداد هوشمند ما در محصولات خود به بهترین نحو استفاده کنید.

منبع : betterprogramming.pub