جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سبک وزن و شی گرا است که برای برنامه نویسی صفحات وب در وب سایت های مختلف استفاده می شود. تقریباً همه وب‌سایت‌ها از سطحی از جاوا اسکریپت به روشهای مختلف استفاده می‌کنند. بیش از 80 درصد وب سایت ها از کتابخانه جاوا اسکریپت شخص ثالث یا چارچوب وب برای اسکریپت نویسی سمت مشتری استفاده می کنند. بنابراین، این مقاله چارچوب‌های مختلف جاوا اسکریپتی را که اکنون باید استفاده کنید، پوشش می‌دهد.

کدام چارچوب جاوا اسکریپت را باید یاد بگیرید؟

بنابراین قبل از پاسخ دادن به شما توصیه می کنم از خود بپرسید که آیا با جاوا اسکریپت آشنایی دارید یا خیر. برای یادگیری فریم ورک ها، ابتدا باید سطح مشخصی از تجربه با زبان را به طور کلی داشته باشید. به عنوان مثال، آیا محدوده ها را درک می کنید؟ یا تعطیلی؟

با این حال، برای کسانی که با جاوا اسکریپت خالص آشنا هستند، می توانند با ReactJS شروع کنند. این یک چارچوب منبع باز قوی است که به شما کمک می کند سفر خود را شروع کنید. پس از یادگیری ، سعی در یادگیری فریمورکهای مختلف نکنید. یادگیری یکی را شروع کنید و سعی کنید بر آن چارچوب مسلط شوید.

React

تقریباً همه این محبوب ترین چارچوب جاوا اسکریپت ساخته شده توسط فیس بوک را می شناسند. React در مدت زمان کوتاهی تأثیر زیادی بر جامعه جاوا اسکریپت گذاشته است. این چارچوب به شما این امکان را می‌دهد که رابط‌های کاربری پویا برای صفحات وب با بازدیدکنندگان ورودی ، ایجاد و اجرا کنید. ادغام با یک برنامه با استفاده از DOM مجازی بسیار ساده تر است.

Vue.js

اگرچه این فریم ورک جاوا اسکریپت در سال 2016 منتشر شد، با ارائه قابلیت‌های فراوانی ارزش خود را نشان داده است. Vue.js جذاب‌ترین ویژگی‌ها را برای ساخت یک SPA پیشرفته دارد، حالت یکپارچه‌سازی دوگانه آن. این یک پلت فرم برنامه نویسی بین پلتفرمی قابل اعتماد است. به دلیل سهولت استفاده، Vue نه تنها دارای ویژگی‌های مناسب برای کسب‌وکار است، بلکه به‌طور گسترده به عنوان ساده‌ترین چارچوب JS برای یادگیری در نظر گرفته می‌شود.

Svelte

همه این را می‌دانند در مقایسه با React و سایر فریم‌ورک‌های غالب مانند Angular و Vue.js، Svelte بسیار سریع است زیرا Svelte کد را تا بهینه‌سازی Vanilla JavaScript کامپایل می‌کند و ارسال کد فریمورک سربار را حذف می‌کند. اگر از آن با Sapper، یک چارچوب React مشابه Next.js و Svelte Native برای توسعه موبایل استفاده کنید، احتمالاً محبوبیت برنامه شما  افزایش می یابد.

Angular JS

Angular یکی از شناخته شده ترین چارچوب های جاوا اسکریپت کم مصرف برای توسعه یک برنامه تک صفحه ای است. با گسترش HTML در برنامه، Angular اتصال داده ها را با استفاده از ویژگی ها فعال می کند. از نظر تولید کد، الگوها را به کدهایی تبدیل می‌کند که برای ماشین‌های جاوا اسکریپت مجازی بسیار بهینه‌سازی شده‌اند و مزایای کد دست‌نویس را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، بر روی یک پلتفرم وب مدرن ساخته شده است تا تجربیاتی شبیه برنامه ارائه دهد که سریع، آفلاین هستند و نیازی به نصب ندارند.

همچنین، به یاد داشته باشید که اگر از AngularJS در برنامه خود استفاده می‌کنید، باید به Angular یا فریمورک دیگری مهاجرت کنید تا از خرابی‌های بعدی به دلیل کمبود به‌روزرسانی جلوگیری کنید (از ژانویه 2022 پشتیبانی AngularJS رسماً به پایان رسیده است).

Node JS

Node.js یک محیط زمان اجرا جاوا اسکریپت سمت سرور منبع باز است که در همه پلتفرم ها کار می کند. با معماری رویداد محور خود، این فریم ورک می تواند ورودی/خروجی ناهمزمان را مدیریت کند. این برنامه در محیط جاوا اسکریپت Runtime اجرا می شود و threading، کپسوله سازی و تشکیل حلقه مشابه جاوا را نمایش می دهد. Node.js با در نظر گرفتن معماری های زمان واقعی و مبتنی بر پوش ساخته شده است. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان از آن به عنوان یک سرور رویداد محور غیر مسدود کننده ( non-blocking event-driven ) استفاده می کنند.

 

منبع: medium.com