علیرغم یک انتقال دشوار از پایتون 2 به پایتون 3، توسعه دهندگان همچنان به سمت زبان برنامه نویسی هجوم می آورند.

پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. دلایل این موضوع امروز بیشتر از همشیه است. پایتون در آخرین رتبه بندی محبوبیت زبان های برنامه نویسی که توسط شرکت تحلیلی RedMonk منتشر شده است، از جایگاه سوم صعود کرد و در رتبه دوم قرار گرفت. از زمانی که RedMonk شروع به جمع‌آوری رتبه‌بندی خود در سال 2012 کرد، این اولین بار است که زبانی غیر از جاوا اسکریپت که در رتبه‌بندی این شرکت در رتبه اول باقی مانده است، یا جاوا، رتبه دوم، وارد دو زبان برتر می‌شود.

این نقطه عطف با توجه به انتقال گاهی دشوار از نسخه دوم پایتون، که توسعه دهندگان این زبان امسال از آن پشتیبانی نمی کنند، به نسخه سوم بسیار مهمتر است.

استفان اوگرادی، یکی از بنیانگذاران، در گزارش می نویسد RedMonk معمولاً تغییرات کوچکی در رتبه بندی ایجاد نمی کند، اما به ندرت می توان هر گونه حرکتی را در سطح بالای زبان های برنامه نویسی که متشکل از زبان های تثبیت شده است مشاهده کرد. جاوا اسکریپت اصلی ترین روشی است که توسعه دهندگان کد را در مرورگرهای وب اجرا می کنند و همچنین به طور فزاینده ای برای اهداف دیگر، از توسعه اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ گرفته تا برنامه نویسی پهپادها استفاده می شود. در همین حال، جاوا زبان استاندارد برای نوشتن برنامه های اندروید است و پایه اصلی توسعه نرم افزار شرکتی است.

موفقیت مداوم پایتون امری مسلم نبود. انتقال طولانی از Python 2 به Python 3 به ویژه ،میتوانست توسعه دهندگان را بسیار از این زبان دور نماید. Python 3 برای اولین بار در سال 2008 منتشر شد و تیم در ابتدا قصد داشت در سال 2015 پشتیبانی از Python 2 را متوقف کند، به این معنی که دیگر رفع اشکال و به روز رسانی امنیتی از پروژه رسمی وجود نخواهد داشت. اما زمانی که مشخص شد بسیاری از توسعه دهندگان برای به روز رسانی کد خود به نسخه جدیدتر به زمان بیشتری نیاز دارند، آن مهلت را تا سال 2020 تمدید کردند.

در طول آن زمان، توسعه‌دهندگان می‌توانستند به زبان برنامه‌نویسی جدیدتری مانند Mozilla's Rust، Google's Go یا JetBrains' Kotlin روی بیاورند. در همین حال، برنامه‌نویسان جدیدتر می‌توانستند جاوا اسکریپت پرکاربردتر را یاد بگیرند، یا به دلیل سردرگمی در مورد اینکه چه آموزش‌ها، نمونه‌های کد و کتابخانه‌های کد منبع باز با هر نسخه از پایتون کار می‌کنند، از پایتون مهاجرت نمایند. اما اگر پایتون تعدادی توسعه‌دهنده را به دلیل انتقال از دست داد، به نظر می‌رسد که بیش از آن‌ها را در تبدیل‌های جدید جبران کرده است.

O'Grady تطبیق پذیری پایتون را یکی از دلایل محبوبیت مداوم آن ذکر می کند. شرکت هایی مانند گوگل، دراپ باکس و اینستاگرام همگی به شدت به پایتون تکیه می کنند، مانند سرمایه گذاری های کوچکتر بی شماری. این زبان همچنین جایگاهی در دانشگاه به عنوان زبان مورد علاقه بسیاری از دانشمندان و ریاضیدانان برای جمع آوری داده ها دارد.

RedMonk زبان های برنامه نویسی را بر اساس دو معیار رتبه بندی می کند: تعداد سوالات پرسیده شده در مورد هر زبان در سایت پرسش و پاسخ StackOverflow و تعداد پروژه ها بر اساس هر زبان میزبانی شده در سرویس متعلق به مایکروسافت GitHub. ایده این است که پرکاربردترین ها را در حرفه توسعه نرم افزار را مشخص کنیم.

ارزیابی RedMonk، حداقل در رابطه با پایتون، با سایر اقدامات سازگار است. طبق نظرسنجی StackOverflow، پایتون سومین زبان برنامه نویسی پرکاربرد است، بدون احتساب HTML، تنها پس از جاوا اسکریپت و زبان جستجوی پایگاه داده SQL. این نظرسنجی نشان داد که پایتون پس از Rust دومین زبان مورد علاقه پاسخ دهندگان است. در همین حال، شاخص Tiobe، که تعداد نتایج موتورهای جستجو را برای زبان‌های خاص اندازه‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد که پایتون در سال‌های اخیر محبوبیت خود را افزایش داده است و اکنون پس از جاوا و C در رتبه سوم این فهرست قرار دارد.

در آخرین گزارش RedMonk حرکت کمی در 20 زبان برتر مشاهده شد. اما O'Grady یکی از ستاره های در حال ظهور را در رتبه های پایین تر نشان داد: دارت، زبانی که توسط گوگل توسعه یافته است، در 18 ماه گذشته از رتبه 33 به 24، 9 پله صعود کرد.

دارت زبانی برای نوشتن نرم افزار است که در مرورگرهای وب اجرا می شود. کد دارت به جاوا اسکریپت ترجمه می شود که تقریباً توسط تمام مرورگرهای مدرن پشتیبانی می شود. O'Grady می نویسد که افزایش محبوبیت آن احتمالاً به دلیل استفاده از آن در چارچوب برنامه نویسی متن باز Google Flutter است که در دسامبر 2018 منتشر شد.

منبع : wired.com